A co mówią eksperci… o sposobach na promocję startupu?

Dodano: Wrz 04 2014 Autor: Avena Admin

O tym, że promocja firmy i jej produktów czy usług jest ważna, wiemy od dawna. Czy jednak każdy sposób promocji jest dobry i trafiony? O tańszych i droższych metodach, na czym warto się skoncentrować i jak promować startup opowiadają nasi eksperci.

Adam Zygadlewicz (Fundacja Polak 2.0)Adam Zygadlewicz

Najlepsze sposoby na promocję startupu to takie, które przynoszą efekty w postaci zwiększenia bazy płacących klientów. Dość często startupy tracą energię na robienie szumu wokół siebie, który owszem, daje motywację do działania (poprzez “połechtanie ego”) lecz nie wpływa bezpośrednio na bazę Klientów. Generalizując są to wszystkie kanały, które mogą być rozliczane “za efekt”, a mają z nim kontakt nasi potencjalni klienci. Kluczowa wydaje się świadomość narzędzi jak i tego, gdzie są moi klienci.

Grzegorz Sperczyński (eFund SA)Grzegorz Sperczyński_RCEpartners

Promocja ściśle powinna być dostosowana do specyfiki projektu. Inaczej będzie się promować projekt badawczo-rozwojowy dedykowany przedsiębiorstwom, inaczej projekt nakierowany na użytkowników prywatnych. Podstawowe zasady to: ewangelizacja, uwiarygodnienie produktu na użytkownikach początkowych, przygotowanie bardzo dobrej obsługi klienta, obecność z mediach, przy czym za jedno z mediów rozumiem również sferę społecznościową (żartobliwie: „szósta władza?”). Najtańsze sposoby to własny blog, komentarze, fora, dyskusje, bezpłatne szkolenia i seminaria, wykorzystanie ruchu społecznościowego. Droższe formy to na przykład zatrudnienie agencji PR, która pomoże przygotować projekt do rozmów z mediami, wielomiesięczne projekty powiązane z działaniami marketingowymi.

Tomasz Karwatka (Divante)Tomasz Karwatka

Jedyny stabilny pomysł na promocję jakiegokolwiek biznesu powinien opierać się na dotarciu do klienta z odpowiedzią na jego potrzeby. Bardzo wiele firm marnuje mnóstwo energii na przekonywanie do siebie mediów, inwestorów, kolegów z branży. Gdy będziesz mieć klientów, wszystko to przyjdzie samo. Dlatego jestem bardzo ostrożny w odniesieniu do udziału w akcjach PR, branżowych zjazdach itd. Zakładam, że jeśli jadę na konferencję to nie po to by rozmawiać z kolegami z branży, ale po to by zdobyć klientów. Widzę jednak, że wielu młodych startupowców myli networking ze sprzedażą. Networking może wspierać sprzedaż, ale zazwyczaj jest wiele sposobów bardziej skutecznych i bezpośrednich.

Aleksandra Jarośkiewicz (Fun in Design)Aleksandra Jarośkiewicz

Nie ma tu jednego sprawdzonego scenariusza. Przede wszystkim trzeba się zastanowić kim jest nasz klient i gdzie go znajdę? Pod hasłem startup może się kryć firma medyczna, komputerowa, odzieżowa czy usługowa – dla każdej z nich co innego będzie skuteczne, bo każda ma innego klienta. Warto spróbować zainteresować dziennikarzy swoją firmą. Jeśli to będzie startup odzieżowy, trzeba uderzać do magazynów/blogów modowych; dziennikarze szukają ciekawych tematów, trzeba im je po prostu podsunąć. Na pewno warto poświęcić czas na SEO i media społecznościowe, pokazywać się na imprezach/targach branżowych. Jeśli mamy dużą konkurencję, produkt trzeba „opakować” w jakąś historię, która nas wyróżni z tłumu.

Grzegorz Stępień (Twój Startup)Puls Biznesu - Grzegorz Stępień
Ta kwestia jest uzależniona od wielu czynników: branży, posiadanego kapitału, struktury klientów etc. Nie ma jednego złotego środka, który można by tu było zacytować, że przy każdych okolicznościach przyniesie nam wymierne korzyści. W obecnych czasach, jak wszyscy wokół mówią, jeśli firma nie jest obecna w internecie to po prostu nie istnieje. Dlatego bardzo uniwersalną rzeczą jest Search Engine Marketing, którego głównym założeniem jest pozycjonowanie witryny. Wymaga to jednak bardzo dokładnej analizy słów kluczowych, odpowiednio dobranych m.in. do wszystkich segmentów klientów.

Adam ZygadlewiczAdam Zygadlewicz
Współzałożyciel i Prezes Fundacji Polak 2.0, która od kilku lat realnie wpływa na promocję przedsiębiorczości i przepływ wiedzy w branżach opartych o internet. Organizator Targów eHandlu, Targów Mobilnych, Shopcampu, Democampu i Hackfestu. Świadek cyklu życia setek projektów start-upowych – tych które wygrały konsekwencją, szybkością adaptacji jak i tych, które przegrały, wierząc, że wystarczy tylko błyskotliwy pomysł.

Grzegorz SperczyńskiGrzegorz Sperczyński_RCEpartners
Autor książki „Przygotowanie do wyceny. Startup okiem praktyka” 
traktującej o ukrytym majątku w firmie. Twórca inicjatywy rcpartners.org, która służy tworzeniu relacji startup z funduszami. Członek rady nadzorczej eFund SA, a także współwłaściciel eFund SA i pośrednio grupy kapitałowej, w której jest m.in. fundusz zalążkowy TechnoBoard. W TechnoBoard do września 2013 był zaangażowany w procesy preinkubacji. Obecnie w TechnoBoard sprawuje funkcję nadzorczą z poziomu eFund SA. Pomógł operacyjnie przetworzyć ponad 1400 pomysłów typu startup.

Aleksandra JarośkiewiczAleksandra Jarośkiewicz
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, japonistka, współzałożyciel internetowej platformy umożliwiającej projektowanie butów Fun in Design (http://funindesign.pl). Przed założeniem własnej firmy zajmowała się marketingiem; pracowała m.in. w L’Oreal. Pasjonatka kultury japońskiej i świata e-commerce.

Tomasz KarwatkaTomasz Karwatka
Prezes Zarządu Divante, firmy kompleksowo wspierającej sprzedaż on-line. Jest autorem książek „eCommerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania”, „Usability w e-Biznesie”. Z projektami internetowymi związany od 1999 roku. Pisze bloga http://ideas2action.pl.

Grzegorz StępieńPuls Biznesu - Grzegorz Stępień
Absolwent Wydziału Zarządzania i Wydziału Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 8 lat aktywnie działa w branży consultingowej w zakresie doradztwa dla startupów, w tym od 2012 roku Prezes Zarządu jednej z dwóch
największych sieci inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce. W 2008 roku zdobył 4 miejsce w Polsce w konkursie Global Management Challenge – konkurs wirtualnego zarządzania firmą. Współtwórca największego w Polsce przewodnika po ulicach polskich miast – Ulice Twojego Miasta.

Kategoria: Wiedza