A co mówią eksperci? Od pomysłu do realizacji, czyli biznes plan krok po kroku.

Dodano: Sie 14 2014 Autor: Avena Admin

Dobry biznes plan to jeden z podstawowych filarów sukcesu firmy. Jak się do tego zabrać, co jest ważne i na co należy zwrócić największą uwagę? Zapytaliśmy o to doświadczonych przedsiębiorców w ramach naszego cyklu: A co mówią eksperci?

Od pomysłu do realizacji, czyli biznes plan krok po kroku.

1. Minimalnie satysfakcjonująca wersja Artur Banach

– To oczywiście temat rzeka. Gdybym miał wskazać jedną rzecz, zachęcałbym do dążenia do dostarczenia na rynek i próby sprzedaży “minimalnie satysfakcjonującej wersji” produktu zgodnie z filozofią Lean Startup. Nigdy nie należy zakładać, że najpierw poświęcę 24 miesiące na produkt idealny, a później oczaruję świat. Zbieranie opinii od klientów od najwcześniejszej możliwej fazy jest kluczem do zaoszczędzenia dużej ilości pieniędzy wydanej na nikomu niepotrzebne funkcje – mówi Artur Banach (Netsprint)

2. SWOT prawdę Ci powieJoanna Małachowska-Pikuła

– Masz pomysł – dobrze. Sprawdź jednak czy jest tak dobry jak się wydaje – sprawdź czy ktoś będzie chciał kupić to, co chcesz sprzedać. Zrób analizę SWOT, ale w sposób krytyczny.
Zbadaj rynek, czyli po prostu zobacz co się dzieje wokół, kto będzie Twoim konkurentem, jak działa i czego mu brakuje. Określ kto będzie Twoim klientem, jakie są jego główne cechy.
Określ swoją kluczową kompetencję i to czym chcesz się wyróżnić na tle innych.
Zastanów się jak poinformować osoby, które uznasz za klientów docelowych o swoich działaniach. Wydatki na tzw. promocję często wzbudzają emocje: wydawać czy nie, jeśli tak to na co i ile, żeby były efektywne. Zainteresowanym polecam książkę K. Romme „Calimeromarketing – w czym małe przedsiębiorstwa mogą być wielkie”.
Weź kartkę i spisz sobie to wszystko. Pamiętaj, większość tych rzeczy nie wymaga pieniędzy tylko czasu i energii – mówi Joanna Pikuła-Małachowska (tekstyna5.pl)

3. Model biznesowyArtur Brzyski

– Najważniejszy jest właściwy model biznesowy. Idę o zakład, że pomysł na biznes, który masz w tym samym momencie, rozważa co najmniej kilka osób w Polsce. To czy twój wypali, zależy od tego jak poustawiasz elementy takiego pomysłu.
Zastanów się przede wszystkim jakich rezultatów oczekują twoi klienci, co ma dla nich wartość i na tej podstawie buduj resztę procesów. Z pewnością przyda się książka Alexa Osterwaldera „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”. Poszukaj też w sieci szablonu Business Model Canvas – mówi Artur Brzyski (Insys)

4. Business Model CanvasMałgorzata Zalewska

– W dzisiejszym startupowym świecie najczęściej wykorzystywaną formą biznes planu jest Business Model Canvas, metoda przedstawiania informacji o pomyśle, dzięki której można w łatwy i przejrzysty sposób na jednej stronie zobrazować najważniejsze założenia biznesu. Jeśli na początkowym etapie pomysłodawcy sami finansują swój biznes to jest to jak najbardziej wystarczające. Typowe biznes plany są zwykle niezbędne przy staraniu się o środki ze źródeł zewnętrznych, jak środki unijne czy fundusze kapitałowe. Biznes plan powinien przedstawiać wiedzę pomysłodawców na temat tego co tak naprawdę produkuję i co jest w tym unikalne i użyteczne dla klienta, kim są klienci, jaka forma sprzedaży będzie realizowana, jakie są mocne strony zespołu, i czy wyczerpują wszystkie niezbędne kompetencje potrzebne do skutecznego zrealizowania wybranej strategii – Małgorzata Zalewska (InvestGDA)

5. Zidentyfikuj produktBartosz Boniecki

– Nie będę oryginalny. Po pierwsze, zidentyfikowanie takiego zestawu cech produktu, które jednocześnie skłonią jak najwięcej klientów do zakupu oraz zapewnią przewagę nad konkurencją. Przykład: model funkcjonowania sklepów ZARA.
Większość producentów najpierw projektuje nową kolekcję ubrań, a potem zleca uszycie w krajach dysponujących tanią siłą roboczą. Minusem tej propozycji jest długi czas oczekiwania na dostawę ubrań do Europy oraz zwykle produkcja dużych partii towaru, które mogą się nie przyjąć. ZARA działa inaczej. Sama szyje ubrania – większość w Europie po zaprojektowaniu kolekcji, wysyła niewielką partię do sklepów i sprawdza jak klienci przyjmują ich produkty. To umożliwia elastyczność i szybsze reagowanie na zmiany trendów. Co więcej, sam fakt uszycia ubrań w Europie wielu klientom kojarzy się z lepszą jakością. Podsumowując, unikalne cechy produktu w tym przypadku to:
1) szyty w Europie,
2) sprzedawany w mniejszych partiach.
Po drugie, ważne jest opracowanie planu zarządzania ryzykiem, który pozwoli rozpoznać kluczowe czynniki ryzyka i sposób, w jaki możemy im zapobiegać.
Po trzecie, zaprojektowanie modelu biznesowego, który zmaksymalizuje skalowalność przedsięwzięcia. Najczęściej skalowalność kojarzy się ze startupami opartymi na tworzeniu aplikacji, oprogramowania dla biznesu czy gier. Skalowalność można jednak poprawić właściwie w każdym przedsięwzięciu Weźmy dla przykładu zakład fryzjerski. Wbrew pozorom, taka firma też może działać w skalowalnym modelu biznesowym. Jeżeli właściciel zapewni wysoką jakość usług fryzjerskich, a następnie dokładnie opisze sposób zapewniania jakości w firmie, kluczowe procesy itd., to powstanie unikalne know-how. Takie know-how można skomercjalizować chociażby w modelu franczyzowym i stać się globalną siecią salonów fryzjerskich – mówi Bartosz Boniecki (Grupa INVESTIN)

6. Plan-Do-Check-ActPaweł Stefaniak_

Dobry plan to połowa sukcesu. Zdecydowanie warto poświęcić więcej czasu na rozpoznanie tematu i staranne planowanie. Spisz biznesplan aby stał się receptą i drogowskazem podejmowanych działań. Niech zawiera m.in. cel, koncepcję, harmonogram, korzyści, koszty i ryzyka. Zachęcam aby każde przedsięwzięcie poddać możliwie wnikliwej analizie i to w różnych jego aspektach. Dzięki temu można dostrzec więcej uwarunkowań, uniknąć zaskakujących zdarzeń czy ograniczyć występowanie nieprzewidzianych sytuacji.
Dobre jest myślenie o zamierzeniach w kategoriach mocnych i słabych stron – plusy i minusy, o sprzyjających okolicznościach oraz o zagrożeniach (z ang. SWOT).
Działania opieraj na sprawdzonej prostej zasadzie i następujących czterech krokach w niekończącej się pętli (z ang. Plan-Do-Check-Act): – mówi R. Paweł Stefaniak (niezależny ekspert).obraz_Faniak_biały

• Zaplanuj – analiza i projekt rozwiązania
• Wykonaj – realizacja i start
• Sprawdź – monitorowanie i weryfikacja wyników
• Doskonal – poprawianie i ulepszanie

Artur BanachArtur Banach
Od 12 lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z marketingiem internetowym. Prezes Zarządu Netsprint, firmy, która „napędza marketing technologią” na wielu rynkach europejskich. Netsprint koncentruje się na wsparciu klientów w obszarze: pozyskiwania nowych klientów i użytkowników, lepszej konwersji i monetyzacji serwisu WWW, a także monitorowaniu i raportowaniu zachowań klientów.
Wcześniej Artur Banach współpracował z inkubatorem e-Katalyst oraz pracował w dziale Tax and Legal Services w PriceWaterhouseCoopers w Los Angeles.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; lubi podróże, sport i kino; ma dwóch synów.

Joanna Pikuła – MałachowskaJoanna Małachowska-Pikuła
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Właścicielka marki tekstyna5.pl, w ramach której zajmuje się budowaniem wszelkiego rodzaju treści wykorzystywanych przez przedsiębiorców w ich komunikacji z klientami, np. tworzeniem tekstów umieszczanych na stronach internetowych. Zawodowo związana z Wydziałem Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Specjalistka w zakresie badań nad zachowaniami konsumpcyjnymi, przede wszystkim dotyczącymi kierunków i siły oddziaływania instrumentów komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na ich rynkowe otoczenie. Autorka publikacji z zakresu zachowań konsumentów, zarządzania marketingowego oraz specyfiki działań w dziedzinie polityki komunikacji.

Artur BrzyskiArtur Brzyski
Kierownik zarządzający Insys. Od lat zarządza projektami na styku marketingu, IT, mediów i big data. Wspomaga klientów w budowaniu strategii i modeli biznesowych, a także obecności marek w marketingu wielokanałowym. Zwolennik zarządzania opartego o design management i projektowania opartego o metody service design.

Małgorzata Zalewska Małgorzata Zalewska
Absolwentka Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego i studiów MBA w Chicago. Założycielka i prezes pierwszego w Trójmieście klubu organizacji Toastmasters – Tricity Toastmasters International, w którym realizowane są kursy przemawiania publicznego, zarządzania zespołem i projektami. Specjalista ds. nowych rynków zbytu, marketingu i sprzedaży. Pracowała w firmach m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii. Interesuje się nowymi technologiami i ich praktycznym zastosowaniem w biznesie. Od kilku lat pracuje na stanowisku Kierownik Projektu w InvestGDA. Od 2012 Doradca Dziekana Wydziały Ekonomicznego UG d/s współpracy z biznesem. Od początku 2014 prowadzi autorski program rozwoju, którego uczestnicy uczą się umiejętność szybkiego osiągania celów i satysfakcji z życiu zawodowym i osobistym. Czas wolny spędza z książką, biegając lub tańcząc. Sezonowo żegluje i jeździ na nartach.

Bartosz BonieckiBartosz Boniecki
Menedżer zespołu analitycznego Grupy INVESTIN. Koordynuje proces akceleracji projektów zaawansowanych technologii. Posiada ugruntowane doświadczenie w modelowaniu finansowym i wycenach innowacyjnych technologii, a także analizach rynku. PM procesu akceleracji dwóch projektów: 1) systemu zautomatyzowanego odzysku należności oraz 2) technologii odzysku metali szlachetnych i metali ziem rzadkich z zużytych urządzeń IT/ZSEE. Ponadto, prowadził również szkolenia dla inwestorów i pracowników naukowych oraz tworzył analizy rynków finansowych, publikowane przez ogólnopolskie portale internetowe (Onet.pl, Gazeta.pl, Bankier.pl, Interia.pl). Od 2008 roku praktyk rynków finansowych (akcje oraz opcje na GPW, a także kontrakty CFD na Forex), a w latach 2011-2012 ekspert rynków finansowych TV Biznes, Polsat i Polsat News. Ukończył finanse i rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, ze specjalizacją Bankowość inwestycyjna.

R. Paweł StefaniakPaweł Stefaniak_
Praktyk z doświadczeniem o szerokich zainteresowaniach biznesem (zarządzanie projektami, CRM, jakość i dane, procesy, operacje, e-biznes i inne)

Kategoria: Wiedza