A co mówią eksperci? – STARTUP cz. 1

Dodano: Sie 07 2014 Autor: Avena Admin

Mamy przyjemność przedstawić Wam pierwszy wpis rozpoczynający cykl mini wywiadów poświęconych tematyce przedsiębiorczości i startupom. Do projektu zaprosiliśmy znane postaci ze świata polskiego biznesu, które chętnie dzielą się swoją wiedzą i cennym doświadczeniem. Celem cyklu jest pokazanie różnych punktów widzenia i praktycznego podejścia do zagadnień szeroko pojętej przedsiębiorczości. Cykl może być ciekawą lekturą zarówno dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w biznesie, jak i dla tych, którzy już wiedzą „z czym to się je”.

Jesteście głodni wiedzy? Zapraszamy!

W ostatnim czasie polski rynek startupów rozwija się nadzwyczaj szybko. Które z nich mają największe szanse, aby przetrwać? W co warto teraz inwestować?

Grzegorz Sperczyński_RCEpartnersGrzegorz Sperczyński (eFund SA)
Rynek faktycznie dojrzał i ulega stałym przeobrażeniom. Kapitału jest nadal dość dużo na rynku, jednakże jest on znacznie trudniej dostępny. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, które projekty mają największe szanse. Nadal są to determinanty dotyczące: zespołu, innowacji, zaangażowania, przełożenia niszy na wielką skalę w ramach rozwoju rynku lub jego tworzenia w obrębie stworzonej innowacji. Biorąc to pod uwagę, inwestorzy chętnie widzą projekty, które mają za sobą zrealizowaną przynajmniej pierwszą fazę wprowadzającą produkt, która pokazuje, czy faktycznie jest szansa na przeskalowanie produktu odpowiednim „dopaleniem” środków. Nie oznacza to wcale podejścia na siłę, które szuka innowacji. Inwestorzy chętniej inwestują nawet w firmy, które posiadają już konkurencję, co znacznie obniża bariery wejścia na rynek związane z ewangelizacją, a skupiają się na zespołach zdeterminowanych na sprzedaż i umiejętnie wykorzystujących daną sytuację rynkową.

Aleksandra JarośkiewiczAleksandra Jarośkiewicz (Fun in Design)

Przetrwają ci, którzy mają świetnych sprzedawców, dobry produkt i trochę szczęścia.
Ciężko ocenić kto jest w jakiej kondycji i jakie ma szanse, ale sturtupy które oferują produkt rozwiązujący realny problem, przynoszący korzyści klientom to te, które mają największą szansę na sukces. Inwestorzy obecnie poszukują projektów typu SaaS z produktem dla klienta biznesowego. Ja trzymam mocno kciuki za tegorocznego zwycięzcę Startupfest tj. http://ecologic.io/pl/

Tomasz KarwatkaTomasz Karwatka (Divante)

Na tym rynku jak na każdym pojawiają się przejściowe mody, uzasadnione bądź nie. Dwa lata temu wszyscy mówili o mobile. Powstało wiele ciekawych projektów, a dziś niektóre z nich zarabiają już sensowne pieniądze. Ostatni krzyk mody w polskim startupowym światku to SaaS czyli aplikacje sprzedawane w modelu abonamentowym. Całe oprogramowanie migruje do przeglądarki – strategicznie to pewna droga do zbudowania dobrej firmy. Niestety często twórcy aplikacji SaaS nie zdają sobie sprawy, że tylko w globalnej skali drobne opłaty z abonamentów pozwolą pokonać barierę 10 mln zł przychodu, nie mówiąc już o większych liczbach. Sami inwestowaliśmy w oprogramowanie SaaS i widzę dużą różnicę pomiędzy oprogramowaniem SaaS dla dużych firm (u nas to przykład systemu rekomendacji Quartic) a oprogramowaniem SaaS dla małych firm. Trzeba zdać sobie sprawę, że zazwyczaj za SaaS klienci chcą płacić bardzo mało. Jedno średnie wdrożenie informatyczne to kilkaset do kilku milionów złotych. Załóżmy, że chcę zarobić 1 mln zł z oprogramowania SaaS w ciągu roku. Sprzedając abonament po 50 zł / mc muszę zdobyć blisko 1700 klientów. Koszt zdobycia jednego klienta w SaaS można zgrubnie szacować na powiedzmy 100 zł. Musimy zatem stworzyć oprogramowanie SaaS (zakładam, że kilkaset tys zł), wydać kolejne 170 000 na marketing, a gdy już pozyskamy klientów to pozostała kwota przeznaczona zostanie na opiekę nad nimi. Okazuje się, że przy tej skali biznes nadal się nie spina i potrzebujemy dalszego poszerzania skali. Zdobycie każdego kolejnego klienta będzie trudniejsze. Może się okazać, że 2-3 rundy finansowania nie wystarczą by osiągnąć BEP. To modny ale i trudny kawałek chleba.

Puls Biznesu - Grzegorz StępieńGrzegorz Stępień (Twój Startup)

Tutaj sytuacja od wielu lat się nie zmienia i nic nie wskazuję, żeby w przeciągu najbliższych tej zmianie uległa. A to oznacza, że zdecydowana większość spółek w portfelach inwestorów pochodzi z szeroko zakrojonej branży innowacyjnych technologii. Dużo łatwiej znaleźć finansowanie na nowatorskie produkty o potencjale ogólnoświatowym niż popularne usługi istniejące za każdym rogiem. Z bardzo prostej przyczyny: inwestorowi chodzi o skalowalność projektu, a co za tym idzie, relatywnie szybki zwrot z poczynionej inwestycji.

Adam ZygadlewiczAdam Zygadlewicz (Fundacja Polak 2.0)
Umiejętność przetrwania to wypadkowa wielu czynników. Wśród nich są te oczywiste jak na przykład ciągłość finansowania, dynamika rynku, jak i te o których często się zapomina – umiejętności “miękkie” zarządzających, determinacja, integralność zespołu, umiejętność ciągłej diagnozy otoczenia.
W co warto inwestować? To zależy od know-how inwestora, akceptowalnego poziomu ryzyka i horyzontu inwestycyjnego. Niezmiennie od kilku lat zainteresowaniem inwestorów cieszą się aplikacje SaaS czy też produkty/usługi wokół których jest duży szum medialny – aktualnie jest to tematyka smart home, connected devices.

Grzegorz SperczyńskiGrzegorz Sperczyński_RCEpartners
Autor książki „Przygotowanie do wyceny. Startup okiem praktyka” 
traktującej o ukrytym majątku w firmie. Twórca inicjatywy rcpartners.org, która służy tworzeniu relacji startup z funduszami. Członek rady nadzorczej eFund SA, a także współwłaściciel eFund SA i pośrednio grupy kapitałowej, w której jest m.in. fundusz zalążkowy TechnoBoard. W TechnoBoard do września 2013 był zaangażowany w procesy preinkubacji. Obecnie w TechnoBoard sprawuje funkcję nadzorczą z poziomu eFund SA. Pomógł operacyjnie przetworzyć ponad 1400 pomysłów typu startup.

Aleksandra Jarośkiewicz
Aleksandra JarośkiewiczAbsolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, japonistka, współzałożyciel internetowej platformy umożliwiającej projektowanie butów Fun in Design (http://funindesign.pl). Przed założeniem własnej firmy zajmowała się marketingiem; pracowała m.in. w L’Oreal. Pasjonatka kultury japońskiej i świata e-commerce.

Tomasz Karwatka
Tomasz KarwatkaPrezes Zarządu Divante, firmy kompleksowo wspierającej sprzedaż on-line. Jest autorem książek „eCommerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania”, „Usability w e-Biznesie”. Z projektami internetowymi związany od 1999 roku. Pisze bloga http://ideas2action.pl.

Grzegorz Stępień
Puls Biznesu - Grzegorz StępieńAbsolwent Wydziału Zarządzania i Wydziału Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 8 lat aktywnie działa w branży consultingowej w zakresie doradztwa dla startupów, w tym od 2012 roku Prezes Zarządu jednej z dwóch
największych sieci inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce. W 2008 roku zdobył 4 miejsce w Polsce w konkursie Global Management Challenge – konkurs wirtualnego zarządzania firmą. Współtwórca największego w Polsce przewodnika po ulicach polskich miast – Ulice Twojego Miasta.

Adam Zygadlewicz
Adam ZygadlewiczWspółzałożyciel i Prezes Fundacji Polak 2.0, która od kilku lat realnie wpływa na promocję przedsiębiorczości i przepływ wiedzy w branżach opartych o internet. Organizator Targów eHandlu, Targów Mobilnych, Shopcampu, Democampu i Hackfestu. Świadek cyklu życia setek projektów start-upowych – tych które wygrały konsekwencją, szybkością adaptacji jak i tych, które przegrały, wierząc, że wystarczy tylko błyskotliwy pomysł.

Kategoria: Wiedza