Czy Polska ma szansę stać się krajem startupów? Pytamy ekspertów

Dodano: Paź 10 2014 Autor: Avena Admin

Inkubatory przedsiębiorczości, parki, programy akceleracyjne przyciągają osoby
z ciekawymi pomysłami na biznes i pomagają im wystartować. To sprawia, że w ostatnich latach coraz częściej słyszymy lub czytamy o innowacyjnej aplikacji mobilnej, nowince technologicznej lub powstającym kolejnym startupie… w Polsce! To cieszy i pozwala wysuwać śmiałe pytanie: czy mamy potencjał, aby stać się krajem startupów? Zapytaliśmy o to naszych ekspertów.

Adam Zygadlewicz (Fundacja Polak 2.0)Adam Zygadlewicz

Zakładam, że chodzi o dojrzałe firmy na bazie startupów internetowych. Oczywiście, że mamy potencjał, aby stać się krajem startupów. Jesteśmy kreatywni, zdolni, często potrafimy być zdeterminowani. Technologia jest ogólnodostępna i tania. Kapitału jest sporo. Social media nadal mogą być “lewarem” rozwoju a popularyzacja marketingu efektywnościowego sprzyja biedniejszym.

W Polsce odbywa się szereg genialnych inicjatyw (choćby Reaktor, Hive, Aula Polska), coraz częściej odwiedzają nas start-upowcy, inwestorzy zagraniczni jak i my, coraz częściej czerpiemy wiedzę i motywację wprost z “krzemowego źródła”.

Grzegorz Stępień (Twój Startup)Puls Biznesu - Grzegorz Stępień

Polska ma potencjał do bycia czołowym graczem na rynku startupów, jeśli nie światowym, to na pewno europejskim, natomiast ciągle ten potencjał nie jest dobrze wykorzystywany. Mimo wielu powstających instytucji wspierających działania młodych firm, jak inkubatory przedsiębiorczości, fundusze venture capital itp., początkujący przedsiębiorcy ciągle mają obawy, żeby z nich skorzystać, a to spowalnia lub całkowicie blokuje ich rozwój. Myślę, że problem zaczyna się w mentalności polskiej, bo wiele instytucji i narzędzi do internacjonalizacji pomysłów już czeka na swoje wykorzystanie.

Grzegorz Sperczyński (eFund SA)Grzegorz Sperczyński_RCEpartners

Oczywiście, że tak. Mamy ogromną pomysłowość, a warunki do rozwoju biznesu są zróżnicowane. Z jednej strony jest ogrom dostępu kapitału, różnych zwolnień podatkowych, pomocy. Z drugiej koszty bazowe są ogromne, jak na przykład pozapłacowe koszty pracy pracownika. Jednak nie to jest największą bolączką. Martwi mnie brak współpracy podmiotów na rynku, które mogłyby łączyć siły do wspólnego zdobycia klienta, co zmniejszałoby koszty i dawało większe szanse w ramach współdzielenia zasobów. Tylko, że my, Polacy, często chcemy wszystko zachować dla siebie, najchętniej pracujemy sami. Jesteśmy indywidualistami. I niestety przekłada się to na biznes.

Aleksandra Jarośkiewicz (Fun in Design)Aleksandra Jarośkiewicz

W końcu w Warszawie ma powstać Google Campus, nowoczesny ośrodek dla startupów –będzie to trzecie tego typu centrum na świecie, po Londynie i Tel Avivie. Może więc mamy szansę być krajem startupów. Myślę, że to w dużej mierze zależy od naszego podejścia do przedsiębiorczości
i pracowitości, na razie jesteśmy na dobrej drodze.

Tomasz Karwatka (Divante)Tomasz Karwatka

Moim zdaniem możemy być dostrzegalni na mapie świata, ale nie liczyłbym na powtórkę Doliny Krzemowej, Estonii czy Izraela. Z wielu powodów. Moim zdaniem nie powinniśmy się tym zbytnio martwić. Z perspektywy każdego przedsiębiorcy
z osobna nie ma to tak dużego znaczenia. Każdy staje sam przed swoimi wyzwaniami – jeśli trzeba, można przecież przenieść biznes. Dobry biznes będzie bronił się w każdym miejscu na świecie.

Grzegorz StępieńPuls Biznesu - Grzegorz Stępień
Absolwent Wydziału Zarządzania i Wydziału Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 8 lat aktywnie działa
w branży consultingowej w zakresie doradztwa dla startupów, w tym od 2012 roku Prezes Zarządu jednej z dwóch
największych sieci inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce. W 2008 roku zdobył 4 miejsce w Polsce w konkursie Global Management Challenge – konkurs wirtualnego zarządzania firmą. Współtwórca największego w Polsce przewodnika po ulicach polskich miast – Ulice Twojego Miasta.

Grzegorz SperczyńskiGrzegorz Sperczyński_RCEpartners
Autor książki „Przygotowanie do wyceny. Startup okiem praktyka” 
traktującej o ukrytym majątku w firmie. Twórca inicjatywy rcpartners.org, która służy tworzeniu relacji startup
z funduszami. Członek rady nadzorczej eFund SA, a także współwłaściciel eFund SA i pośrednio grupy kapitałowej,
w której jest m.in. fundusz zalążkowy TechnoBoard.
W TechnoBoard do września 2013 był zaangażowany
w procesy preinkubacji. Obecnie w TechnoBoard sprawuje funkcję nadzorczą z poziomu eFund SA. Pomógł operacyjnie przetworzyć ponad 1400 pomysłów typu startup.

Aleksandra JarośkiewiczAleksandra Jarośkiewicz
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, japonistka, współzałożyciel internetowej platformy umożliwiającej projektowanie butów Fun in Design (http://funindesign.pl). Przed założeniem własnej firmy zajmowała się marketingiem; pracowała m.in. w L’Oreal. Pasjonatka kultury japońskiej i świata e-commerce.

Tomasz KarwatkaTomasz Karwatka
Prezes Zarządu Divante, firmy kompleksowo wspierającej sprzedaż on-line. Jest autorem książek „eCommerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania”, „Usability w e-Biznesie”.
Z projektami internetowymi związany od 1999 roku. Pisze bloga http://ideas2action.pl.

Adam ZygadlewiczAdam Zygadlewicz
Współzałożyciel i Prezes Fundacji Polak 2.0, która od kilku lat realnie wpływa na promocję przedsiębiorczości i przepływ wiedzy w branżach opartych o internet. Organizator Targów eHandlu, Targów Mobilnych, Shopcampu, Democampu
i Hackfestu. Świadek cyklu życia setek projektów start-upowych – tych które wygrały konsekwencją, szybkością adaptacji jak i tych, które przegrały, wierząc, że wystarczy tylko błyskotliwy pomysł.

Kategoria: Wiedza