Czy wiesz, jak nauczać skutecznie? W Gdańsku odbyła się konferencja edukacyjna BeZee

Dodano: Lis 20 2015 Autor: Personal PR

Ponad 300 uczestników, światowi goście, niecodzienne, ciekawe i przyszłościowe rozwiązania dotyczące obszarów edukacji – w środę, 18 listopada, w Europejskim Centrum Solidarności odbyła się pierwsza edycja organizowanej przez Miasto Gdańsk i Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER międzynarodowej konferencji BeZee. Jej uczestnicy nie tylko mieli okazję poznać tajniki gamifikacji i tzw. „fun learningu”, czyli nauki z wykorzystaniem zabawy, ale również dowiedzieć się więcej o wykorzystywanych przez młodzież mediach społecznościowych. A wszystko po to, by lepiej poznać, zrozumieć swoich uczniów z Generacji Z i wypracować wspólne cele.

_MG_3497

Wydarzenie, które w imieniu organizatorów przedsięwzięcia otworzyli – Andrzej Bojanowski, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska, oraz Joanna Grandzicka, Wiceprezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER – rozpoczęło się wystąpieniem minister Katarzyny Hall o wyzwaniach przyszłej edukacji, po której nastąpiły prelekcje dotyczące Generacji Z, czyli pokolenia urodzonego po 1990 roku.

W pierwszym wystąpieniu „O różnicach pokoleniowych”, blogerka, Natalia Hatalska, przekonywała, że młodość nie jest dziś związana z wiekiem, a okres dojrzewania – wbrew stereotypom – nie jest równoważny z buntem. To właśnie Generację Z, jako pierwszą od dawna, można uznać za taką, która nie znajduje powodów do buntowania się z uwagi na ogromne możliwości dostępne w czasach, w których żyje. Potwierdziła to kolejne prelegentka, Daria Maczukin z agencji Personal PR, która rozpoczęła swój występ od tezy, że młodzież rodzi się z dostępem do internetu i telefonem w dłoni. Dlatego, jak podkreślała, warto wykorzystać te narzędzia w taki sposób, by stały się elementem nie tylko urozmaicającym codzienną naukę, ale i pobudzającym do niej. Jako przykład wskazała możliwości, które oferuje aplikacja Snapchat – z jej pomocą, w kreatywny sposób, można np. przypomnieć o zadaniu domowym, poinformować o przełożeniu zajęć lub podpowiedzieć, na co warto zwrócić uwagę przy okazji nauki do sprawdzianu. Z kolei Daniel Biegaj i Agnieszka Stelmaszczyk – przedstawiciele agencji Fenomem – pokazali uczestnikom, w jaki sposób młodzi ludzie poprzez media społecznościowe nadają program na żywo z własnego życia, udowadniając uczestnikom, że to właśnie tam uczniowie spędzają większość czasu, dlatego warto by social media były wykorzystywane również przez nauczycieli jako wspólna platforma do komunikacji.

_MG_3613

Na BeZee nie zabrakło także światowych gości, wśród których pojawił się m.in. Peter Vesterbacka. Przedstawiciel fińskiej firmy Rovio, twórcy popularnej gry „Angry Birds”, otworzył kolejny panel dotyczący „fun learningu”. W swoim wystąpieniu przekonywał, że często krytykowane gry komputerowe mogą wpływać pozytywnie na rozwój młodzieży i ich zdolności językowe.

– W Finlandii chłopcy lepiej posługują się językiem angielskim niż dziewczynki. Dlaczego? Ponieważ grają w angielskojęzyczne gry komputerowe – podkreślił Peter Vesterbacka.

Jego myśl dotyczącą wprowadzenia cyfryzacji do edukacji i zrewolucjonizowania dotychczasowego myślenia o nauczaniu kontynuował Pär Andler, współzałożyciel Fun Academy – startupu, który rozwija platformę cyfrową sprawiającą, że nauka może być zabawą.

– To nauczyciele mogą sprawić, że w szkołach nastąpi rewolucja. Bez ich udziału nie jest ona możliwa – podkreślał Pär Andler wskazując na ważną rolę pedagogów.

Prelegent zwrócił uwagę, że w szkołach wciąż zapomina się o digitalizacji przekazu, który – aby był skuteczny – powinien być połączony z zabawą.

_MG_3581

O nowoczesnym nauczaniu opowiedział także Lauri Järvilehto – założyciel Akademii Filozofii w Finlandii – który rozpoczął wystąpienie od wniosku, że szkoła to jedyne oprócz samolotu miejsce, gdzie trzeba wyłączyć telefon. W ten sposób udowodniał, jak bardzo nowoczesne technologie są pomijane w szkołach. Järvilehto mówił też o nowym syndromie coraz powszechniej obserwowanym u dzieci, który nazwał „zanudzeniem na śmierć”.

Z kolei Artur Dyro, współzałożycieli Young Digital Planet (YDP), przekonywał, że uczniowie lubią wyzwania związane ze zdobywaniem wiedzy, tymczasem w szkołach często narzucana im jest odgórnie rola tych, którzy jako jedyni niczego nie wiedzą, co pogłębia ich demotywację i przekreśla wrodzoną pasję do poznawania świata.

Kolejnym istotnym zagadnieniem BeZee była gamifikacja, czyli technika wykorzystująca mechanizmy z gier w celu zwiększenia zaangażowania odbiorców. O jej zaletach przekonywał Enrique Perez, projektant gier i uczony z Meksyku, który pokazał uczestnikom konferencji, jak dzięki jej wykorzystaniu mogą wpływać na grupę i kształtować jej wewnętrzne relacje. Gość BeZee wspomniał też o tym, jak za pomocą gier i ich mechanizmów można podnosić świadomość i empatię. Wnioski i wrażenia uczniów z przeprowadzanych na Uniwersytecie Gdańskim zgamifikowanych zajęć opowiedzieli wykładowcy – Joanna Mytnik-Ejsmont i Wojciech Glac, którzy do zmotywowania studentów, zamiast ocen, stosują gratyfikację punktową, a ta zawsze pnie się w górę i tym samym nie demotywuje. Z kolei o wykorzystaniu gamifikacji wśród najmłodszych grup uczniów opowiadał Jacek Siadkowski, prezes Fundacji HighLight/ Inaczej, a także przedstawiciel Pokolenia Z.

– Dzięki gamifikacji następuje równy dostęp do wiedzy wśród wszystkich – podkreślał Jacek Siadkowski.

Blok wykładów zakończyło wystąpienie Derry’ego Hannama, tytularnego wykładowcy na Uniwersytecie w Londynie i wybitnego specjalisty w zakresie edukacji, który udowodnił, że do edukowania przydaje się także dobry humor. Hannam zadał ważne pytanie o wartości, jakie szkoła powinna przekazywać uczniom, o to, czy praktycznie uczymy dzieci i młodzież demokracji włączając uczniów do gremiów decydujących o tym, jak powinien wyglądać system edukacyjny.

– Nasze umiejętności nie biorą się ze słuchania, nabywamy je praktykując – mówił Derry Hannam.

_MG_3755

Wydarzenie zakończyła inspirująca debata „Jak być (z) Z?”, w której wzięli udział: Piotr Kowalczuk, Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej; Justyna Dmitruk, nauczycielka współtworząca Kreatywną Pedagogikę; Małgorzata Jasnoch, Prezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER; a także prelegenci – Derry Hannam i Lauri Järvilehto. Debatę oraz całą konferencję poprowadził Piotr Bucki.

– Mam nadzieję, że gdańskie spotkanie ze wspaniałymi mówcami i uczestnikami oraz kolejne z tej serii i wszystkie inne działania Miasta Gdańsk i STARTERA, jak zgamifikowane Lekcje Przedsiębiorczości, spowodują, że zdobywanie wiedzy będzie dla uczniów ekscytującym zajęciem – podkreślała Małgorzata Jasnoch po zakończeniu konferencji.

Pierwsza edycja konferencji spotkała się z dużym zainteresowaniem otwartych na zmiany nauczycieli i edukatorów, którzy mogli również posłuchać o innowacyjnych rozwiązaniach z zakresu edukacji proponowanych przez prezentujące się na scenie startupy lub nabyć wiedzę z zakresu social mediów i ich wykorzystania. Kolejna edycja BeZee już w przyszłym roku, w Gdańsku.

fot. Michał Młynarczyk

Kategoria: BeZee Tags: