E-biznes. O czym warto pamiętać? Zapytaliśmy naszych ekspertów.

Dodano: Sie 28 2014 Autor: Avena Admin

Czy w dzisiejszych czasach łatwiej jest prowadzić swój biznes w sieci? Na co powinniśmy się przygotować stawiając pierwsze kroki w e-biznesie? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci w ramach naszego cotygodniowego cyklu.

Artur Brzyski (Insys)Artur Brzyski
Kiedy wymyśliłem swój pierwszy biznes, byłem tak mocno przywiązany do pierwotnej idei, że ignorowałem wszelkie głosy krytyki. Nieudane rozmowy handlowe tłumaczyłem sobie niegotowością klienta albo jego krótkowzrocznością. W końcu biznes upadł.Dopiero potem uświadomiłem sobie, że na każdym kroku dostawałem sygnały, co muszę zmienić, bo o swoich bólach i potrzebach opowiadali mi ciągle klienci, tylko ja byłem zbyt mało elastyczny, żeby móc na nie odpowiedzieć.
W e-biznesie jest o tyle prosto, że nowe rozwiązania wdraża się bardzo szybko, wystarczy kilku zdolnych programistów. Kiedy klient ci odmawia, zapytaj, co by go skłoniło, żeby kupić twoją usługę. Wróć, przekalkuluj ile będzie taka zmiana kosztowała, zbadaj czy jest na to rynek i modyfikuj swoje pierwotne założenia.

Artur Banach (Netsprint)Artur Banach
Myślę, że kluczowe jest przygotowanie się na ewentualne pierwsze niepowodzenia. Jeżeli przez nie przejdziemy, cieszmy się pierwszymi sukcesami i próbujmy budować bariery wejścia. Niemniej jednak przywołując doświadczenia Netsprinta, warto pamiętać, że w e-biznesie co 3-4 lata może się okazać, że musimy zmieniać swój model biznesowy.

Netsprint zaczynał jako największa polska wyszukiwarka internetowa. Widząc zachodzące trendy (rosnącą dominację Google) udało nam się płynnie zbudować największą polską sieć kontekstową (wykorzystując dużą bazę reklamodawców rozliczających się za kliknięcia i dobre relacje z Wirtualną Polską oraz z innymi portalami). Obecnie widzimy siebie jako firmę, która pomaga “napędzać marketing technologią” w wielu różnych obszarach, takich jak reklama spersonalizowana, RTB, content marketing czy wzrost konwersji na stronie. To w dużym stopniu 3 zupełnie inne firmy.

Joanna Pikuła-Małachowska (tekstyna5)Joanna Małachowska-Pikuła
Stawiając pierwsze kroki w e-biznesie należy przygotować się przede wszystkim na dużą konkurencję. Na co powinniśmy zwrócić uwagę? Zrób wszystko żeby wyróżnić się na tle innych, wyspecjalizować się w wąskim zakresie. Trzeba robić więcej niż oczekuje klient – kreując tym samym wartości dodane. Nawet jeśli to coś drobnego, nie mów o tym, tylko rób.
Wysoka jakość obsługi: badanie potrzeb, sprzedaż, proces reklamacji, sposób dostarczenia towaru. Zastanów się też nad programem lojalnościowym. Nie bądź anonimowy. Zadbaj o domenę i firmowy e-mail, przy numerze telefonu nie podawaj samego imienia – nazwisko to nie tajemnica. Pamiętaj także o pełnym przedstawieniu siebie i firmy podczas wykonywania telefonów. Zapewnij klientowi możliwie największą wygodę.

Małgorzata Zalewska (InvestGDA)Małgorzata Zalewska
W odróżnieniu od tradycyjnego biznesu face-to-face e-biznes jest komunikacją masową bez personalnego kontaktu z klientem. Zatem bardzo ważne jest aby informacje, które przekazujemy były czytelne, łatwe z zrozumieniu dla odbiorcy. Kolejnym wyzwaniem jest dotarcie do odbiorcy, co wymaga przemyślenia gdzie nasi klienci są, jakimi kanałami do nich dotrzeć, jakie informacje mogą być dla nich interesujące. Wszystkie te elementy wymagają solidnej pracy i czasu.

Bartosz Boniecki(Investin)Bartosz Boniecki
Prowadząc biznes elektroniczny należy nastawić się na intensywną pracę, polegającą na aktywnym słuchaniu potencjalnych klientów i wyciąganiu wniosków z ich wypowiedzi. To ważne: nie chodzi o to, by zrobić coś dokładnie tak jak klient chce. A właściwie: deklaruje, że chce. To ważna różnica. Już Henry Ford stwierdził, że gdyby literalnie słuchał swoich klientów, musiałby im zaoferować… szybsze konie. Najważniejsze są zatem wnioski z rozmów z klientami. Tutaj bardzo przydaje się kompetencja i inteligencja. Bardzo pomocne będą tu także pozostałe cechy wymieniane wcześniej: pokora – by nie narzucać klientom swojego zdania, proaktywność, niezbędna by w ogóle doprowadzić do rozmowy z zabieganymi i często zestresowanymi klientami, a także determinacja by nie poddawać się gdy coś nie wyjdzie, gdy pierwsza wersja produktu okaże się fiaskiem.

Artur BanachArtur Banach
Od 12 lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z marketingiem internetowym. Prezes Zarządu Netsprint, firmy, która „napędza marketing technologią” na wielu rynkach europejskich. Netsprint koncentruje się na wsparciu klientów w obszarze: pozyskiwania nowych klientów i użytkowników, lepszej konwersji i monetyzacji serwisu WWW, a także monitorowaniu i raportowaniu zachowań klientów.
Wcześniej Artur Banach współpracował z inkubatorem e-Katalyst oraz pracował w dziale Tax and Legal Services w PriceWaterhouseCoopers w Los Angeles.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; lubi podróże, sport i kino; ma dwóch synów.

Joanna Pikuła – MałachowskaJoanna Małachowska-Pikuła
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Właścicielka marki tekstyna5.pl, w ramach której zajmuje się budowaniem wszelkiego rodzaju treści wykorzystywanych przez przedsiębiorców w ich komunikacji z klientami, np. tworzeniem tekstów umieszczanych na stronach internetowych. Zawodowo związana z Wydziałem Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Specjalistka w zakresie badań nad zachowaniami konsumpcyjnymi, przede wszystkim dotyczącymi kierunków i siły oddziaływania instrumentów komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na ich rynkowe otoczenie. Autorka publikacji z zakresu zachowań konsumentów, zarządzania marketingowego oraz specyfiki działań w dziedzinie polityki komunikacji.

Artur BrzyskiArtur Brzyski
Kierownik zarządzający Insys. Od lat zarządza projektami na styku marketingu, IT, mediów i big data. Wspomaga klientów w budowaniu strategii i modeli biznesowych, a także obecności marek w marketingu wielokanałowym. Zwolennik zarządzania opartego o design management i projektowania opartego o metody service design.

Małgorzata Zalewska Małgorzata Zalewska
Absolwentka Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego i studiów MBA w Chicago. Założycielka i prezes pierwszego w Trójmieście klubu organizacji Toastmasters – Tricity Toastmasters International, w którym realizowane są kursy przemawiania publicznego, zarządzania zespołem i projektami. Specjalista ds. nowych rynków zbytu, marketingu i sprzedaży. Pracowała w firmach m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii. Interesuje się nowymi technologiami i ich praktycznym zastosowaniem w biznesie. Od kilku lat pracuje na stanowisku Kierownik Projektu w InvestGDA. Od 2012 Doradca Dziekana Wydziały Ekonomicznego UG d/s współpracy z biznesem. Od początku 2014 prowadzi autorski program rozwoju, którego uczestnicy uczą się umiejętność szybkiego osiągania celów i satysfakcji z życiu zawodowym i osobistym. Czas wolny spędza z książką, biegając lub tańcząc. Sezonowo żegluje i jeździ na nartach.

Bartosz BonieckiBartosz Boniecki
Menedżer zespołu analitycznego Grupy INVESTIN. Koordynuje proces akceleracji projektów zaawansowanych technologii. Posiada ugruntowane doświadczenie w modelowaniu finansowym i wycenach innowacyjnych technologii, a także analizach rynku. PM procesu akceleracji dwóch projektów: 1) systemu zautomatyzowanego odzysku należności oraz 2) technologii odzysku metali szlachetnych i metali ziem rzadkich z zużytych urządzeń IT/ZSEE. Ponadto, prowadził również szkolenia dla inwestorów i pracowników naukowych oraz tworzył analizy rynków finansowych, publikowane przez ogólnopolskie portale internetowe (Onet.pl, Gazeta.pl, Bankier.pl, Interia.pl). Od 2008 roku praktyk rynków finansowych (akcje oraz opcje na GPW, a także kontrakty CFD na Forex), a w latach 2011-2012 ekspert rynków finansowych TV Biznes, Polsat i Polsat News. Ukończył finanse i rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, ze specjalizacją Bankowość inwestycyjna.

Kategoria: Wiedza