Eksperci mówią: o czym powinien pamiętać początkujący przedsiębiorca

Dodano: Wrz 12 2014 Autor: Avena Admin

Bez względu na to czy zaczynamy pracę w nowym miejscu, angażujemy się w kolejny projekt czy próbujemy nauczyć się nowego języka, początki zawsze bywają trudne. Nie inaczej jest w przypadku stawiania pierwszych kroków w świecie biznesu. Zapytaliśmy naszych ekspertów, jakich rad udzieliliby początkującym przedsiębiorcom. Jak było w ich przypadku? Zapraszamy do lektury!

Małgorzata Zalewska (InvestGDA)Małgorzata Zalewska
Początkującemu przedsiębiorcy przede wszystkim powtarzałabym, że warto próbować i że pomimo nieuchronnych niepowodzeń, czy gorszych momentów, prowadzenie własnej firmy to morze możliwości. Ważne jest, żeby nie zakochiwać się w swoim produkcie czy usłudze. Oczywiście trzeba lubić to co chce się robić i wierzyć w swój produkt czy usługę, ale to nie może być ślepa miłość. Bardzo ważne jest dobranie sobie zespołu ludzi, z którymi chce się ten cel realizować, którzy podzielają podobne wartości, ale mają też odmienne perspektywy, co pomoże szerzej zobaczyć możliwości i uniknąć wielu błędów. Trzeba być na tyle pokornym, żeby mieć siłę i odwagę prosić o porady, uwagi i opinie i je przyjmować, a nie tylko odpierać. Trzeba być otwartym na różne możliwości i okazje. No i trzeba mieć w sobie dużo energii i siłę długodystansowca, który będzie się potrafił podnieść szybko po porażce i zmieniać swoją strategię w odpowiedzi na potrzeby rynku.

Joanna Pikuła Małachowska (tekstyna5)Joanna Małachowska-Pikuła
Myślę, że na początku biznesowej kariery ważna jest ciągła nauka i to, żeby się nie poddawać. Czasami trzeba zapukać do wielu drzwi żeby znaleźć te właściwe. Nie zakładajmy też z góry, że coś się nie uda lub, że czegoś nie warto robić, bo na pewno to będzie niewypał. Nie wesz dopóki nie zapytasz i nie sprawdzisz. Początki zawsze są trudne.
Poza tym ciągle się ucz: od innych, z książek, z czasopism branżowych. Czytaj i dowiaduj się co możesz wykorzystać dla siebie. Rób notatki, spisuj swoje pomysły, kiedyś mogą się przydać. Dywersyfikuj swoje działania sprzedażowe, ważna jest synergia.Buduj relacje z innymi, niech Twój kontakt z klientem nie kończy się na sprzedaży. I pamiętaj: twoim celem nie jest zysk, a przetrwanie na rynku. Zysk jest narzędziem, przy pomocy którego możesz ten cel realizować.

Artur Brzyski (Insys)Artur Brzyski
10% świetnie zaprojektowanych i przemyślanych biznesów wypala. I 10% takich, których właściciele idą na żywioł. Nie ma gwarancji sukcesu. Trzeba próbować, testować, pytać, wyciągać wnioski i poprawiać. Jeżeli ufasz swojej intuicji, dopóki widzisz efekty, rób to nadal. Jeżeli intuicja zaczyna zawodzić nie załamuj się – zacznij rozmawiać z klientami, oni szybko sprowadzą cię na właściwe tory.

Artur Banach (Netsprint)Artur Banach
Na starcie kluczowa jest odpowiedź na pytania: co chcę dostarczać klientom oraz dlaczego zakładam, że ja zrobię to lepiej niż inni? Jakie kompetencje i zasoby są absolutnie niezbędne, abym mógł swój pomysł zrealizować? W warunkach ograniczonych zasobów powinniśmy sobie również zadać pytanie które z nich są przydatne, ale można się bez nich obejść. Później niezbędna jest determinacja (“chce mi się bardziej niż innym”) oraz szczerość wobec siebie i otwartość na feedback od klientów i partnerów.

Bartosz Boniecki (Investin)Bartosz Boniecki
Każdy sukces to zawsze unikalna kombinacja wielu czynników. Doświadczenia INVESTIN w rozwijaniu i komercjalizowaniu nowych technologii wskazują, że bardzo ważna jest pokora, proaktywność, inteligencja, determinacja i kompetencje zespołu zaangażowanego w projekt. Pokora nieustannie przypomina nam, że możemy się mylić, motywuje do poszerzania wiedzy oraz wymusza dystans do samych siebie. Proaktywność pozwala zrozumieć problem i „wyjść mu naprzeciw”, tzn. znaleźć wyjście z sytuacji trudnych czy pozornie beznadziejnych. Wiele takich sytuacji napotykają start-upy. Determinacja sprawi, że nie poddamy się po niepowodzeniach, których na pewno nie zabraknie, ale także nie spoczniemy na laurach, gdy przyjdzie sukces.

R. Paweł Stefaniak (niezależny ekspert) Paweł Stefaniak_
Już sam fakt, że ktoś zdecydował się na rozpoczęcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej wzbudza mój podziw i uznanie. Przed laty, moja samodzielna próba nie powiodła się, tak jak bym chciał, dlatego osobom pracującym na własny rachunek zawsze mocno kibicuję, dopinguję oraz życzę powodzenia. Mówiąc o sukcesie z pewnością ważnymi i sprzyjającymi czynnikami są: pomysłowość, pracowitość, konsekwencja, optymizm, a także łut szczęścia. Trzymam kciuki aby nigdy tego nie zabrakło, a szczególnie wówczas gdy nie wszystko układa się pomyślnie.
Dodatkowo niech temu na co dzień towarzyszy profesjonalizm – rzetelność, terminowość, uczciwość i postawa partnerska.

Artur BanachArtur Banach
Od 12 lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z marketingiem internetowym. Prezes Zarządu Netsprint, firmy, która „napędza marketing technologią” na wielu rynkach europejskich. Netsprint koncentruje się na wsparciu klientów w obszarze: pozyskiwania nowych klientów i użytkowników, lepszej konwersji i monetyzacji serwisu WWW, a także monitorowaniu i raportowaniu zachowań klientów.
Wcześniej Artur Banach współpracował z inkubatorem e-Katalyst oraz pracował w dziale Tax and Legal Services w PriceWaterhouseCoopers w Los Angeles.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; lubi podróże, sport i kino; ma dwóch synów.

Joanna Pikuła – MałachowskaJoanna Małachowska-Pikuła
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Właścicielka marki tekstyna5.pl, w ramach której zajmuje się budowaniem wszelkiego rodzaju treści wykorzystywanych przez przedsiębiorców w ich komunikacji z klientami, np. tworzeniem tekstów umieszczanych na stronach internetowych. Zawodowo związana z Wydziałem Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Specjalistka w zakresie badań nad zachowaniami konsumpcyjnymi, przede wszystkim dotyczącymi kierunków i siły oddziaływania instrumentów komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na ich rynkowe otoczenie. Autorka publikacji z zakresu zachowań konsumentów, zarządzania marketingowego oraz specyfiki działań w dziedzinie polityki komunikacji.

Artur BrzyskiArtur Brzyski
Kierownik zarządzający Insys. Od lat zarządza projektami na styku marketingu, IT, mediów i big data. Wspomaga klientów w budowaniu strategii i modeli biznesowych, a także obecności marek w marketingu wielokanałowym. Zwolennik zarządzania opartego o design management i projektowania opartego o metody service design.

Małgorzata Zalewska Małgorzata Zalewska
Absolwentka Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego i studiów MBA w Chicago. Założycielka i prezes pierwszego w Trójmieście klubu organizacji Toastmasters – Tricity Toastmasters International, w którym realizowane są kursy przemawiania publicznego, zarządzania zespołem i projektami. Specjalista ds. nowych rynków zbytu, marketingu i sprzedaży. Pracowała w firmach m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii. Interesuje się nowymi technologiami i ich praktycznym zastosowaniem w biznesie. Od kilku lat pracuje na stanowisku Kierownik Projektu w InvestGDA. Od 2012 Doradca Dziekana Wydziały Ekonomicznego UG d/s współpracy z biznesem. Od początku 2014 prowadzi autorski program rozwoju, którego uczestnicy uczą się umiejętność szybkiego osiągania celów i satysfakcji z życiu zawodowym i osobistym. Czas wolny spędza z książką, biegając lub tańcząc. Sezonowo żegluje i jeździ na nartach.

Bartosz BonieckiBartosz Boniecki
Menedżer zespołu analitycznego Grupy INVESTIN. Koordynuje proces akceleracji projektów zaawansowanych technologii. Posiada ugruntowane doświadczenie w modelowaniu finansowym i wycenach innowacyjnych technologii, a także analizach rynku. PM procesu akceleracji dwóch projektów: 1) systemu zautomatyzowanego odzysku należności oraz 2) technologii odzysku metali szlachetnych i metali ziem rzadkich z zużytych urządzeń IT/ZSEE. Ponadto, prowadził również szkolenia dla inwestorów i pracowników naukowych oraz tworzył analizy rynków finansowych, publikowane przez ogólnopolskie portale internetowe (Onet.pl, Gazeta.pl, Bankier.pl, Interia.pl). Od 2008 roku praktyk rynków finansowych (akcje oraz opcje na GPW, a także kontrakty CFD na Forex), a w latach 2011-2012 ekspert rynków finansowych TV Biznes, Polsat i Polsat News. Ukończył finanse i rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, ze specjalizacją Bankowość inwestycyjna.

Kategoria: Wiedza