Odcinek 28, czyli „myśl globalnie, działaj lokalnie” nie podlega dezaktualizacji

Dodano: Wrz 30 2013 Autor: Avena Admin

Pierwsza była myśl – niezmącona idea. Następnie: powstanie ruchu inspirującego globalnie, ale do działań lokalnych. Jak dać wsparcie tym, którzy są już na swojej drodze przedsiębiorczości lub ją planują. Jak tych młodych przedsiębiorczo (niekoniecznie wiekiem) zachęcać do działania. No więc najlepiej: dobrym przykładem. Nie zawiodła odwieczna mądrość, iż nic tak nie przekonuje jak empiria. Najlepiej czyjaś i to zwieńczona sukcesem. Światowy Tydzień Przedsiębiorczości – funkcjonuje w naszej biznesowej rzeczywistości od pięciu lat, zawsze w listopadzie. GEW, czyli Global Entrepreneurship Week powstał w 2007 roku decyzją przedstawicieli 37 krajów, a ze wsparciem ponad 70. Wśród pomysłodawców znalazł się m .in. Gordon Brown, ówczesny premier Wielkiej Brytanii, a kraje zaangażowane w tę inicjatywę to m.in.: Francja, Niemcy, Holandia, Hiszpania, Szwecja, USA, Wielka Brytania, Włochy i Polska.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to mówiąc najkrócej: ogólnoświatowa inicjatywa promująca przedsiębiorczość, w ramach której odbywają się bezpłatne szkolenia i warsztaty, mniej oficjalne spotkania i całkiem poważne prelekcje. W województwach, miastach i gminach, ale również w pojedynczych firmach, które doceniają wartość propagowania wiedzy o biznesie. Tym tygodniowym wydarzeniom towarzyszy aura „lekkostrawności”: przepływ konceptów jest absolutnie swobodny, a w programach tygodniowych wydarzeń każdy znajdzie coś dla siebie. Masz pomysł na biznes? Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to świetna okazja do porównań i analiz. Bo nie ma złych pomysłów na biznes  – są tylko te wymagające dłuższej analizy, uzupełnienia czy modyfikacji. Złe może być jedynie nicnierobienie.  Trzeba działać. Świętujący czy organizujący wydarzenia związane ze Światowym Tygodniem Przedsiębiorczości to ludzie czynu. Czasem praktykom, tym aktywnym przedsiębiorcom, trudno jest znaleźć czas i dystans, aby na zjawisko przedsiębiorczości spojrzeć z boku, aby poteoretyzować. Światowy Tydzień Przedsiębiorczości sprzyja właśnie takim postawom: dzieleniu się wiedzą, formułowaniu swojego know how, które dla początkujących przedsiębiorców jest ogromną wartością. Ale przede wszystkim inspirowaniu: do działania, do próbowania, do nauki. I do wytrwałości. W końcu nadgryzione jabłuszko też „miało się nie udać”.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczościma na celu ponadnarodowe jednoczenie środowisk, które dają wsparcie młodej przedsiębiorczości bez względu na różnice klasowe czy kulturowe. Wspólnym mianownikiem wszystkich działań jest prezentacja przedsiębiorczości jako zjawiska, które nie tylko wymaga konkretnych postaw, ale i kształtuje je. A gdzieś na końcu tego łańcucha jest myśl, że to z korzyścią dla społeczności, tej lokalnej, jak i postrzeganej globalnie. Bo to, co zadzieje się tu i teraz może mieć wpływ na wydarzenia istotne dla biznesu międzynarodowego. A powodzenie i realizacja to wypadkowa spełnionych warunków formalnych i… pasji, niewyczerpanego źródła chęci. Po prostu.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości ma siłę pozytywnego „rażenia” porównywalną z kampaniami społecznymi – tutaj też gramy o najwyższą stawkę – o społeczną świadomość. O edukację i znalezienie swojego miejsca w światowym biznesowym reality. Miejsca wystarczy. Proszę więc zająć swoje.

 

W tym roku Światowy Tydzień Przedsiębiorczości odbędzie się w dniach 18-24 listopada.