Znamy 5 powodów, dla których warto uczyć dzieci programowania.

Dodano: Cze 02 2014 Autor: Avena Admin

Jak myślisz, kiedy język kodowania stanie się tak powszechny jak język angielski?
Ile czasu jeszcze minie, zanim wszyscy będziemy się nim posługiwać z taką łatwością,
jak dziś operujemy telefonami komórkowymi czy myszą komputera? Dla nas odpowiedź jest prosta: to dzieje się już, teraz, a na dodatek ma miejsce w STARTERZE!

Mistrzowie Kodowania (8)

1. Nauka programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii.

Do czego ma służyć umiejętność kodowania? Język programowania to już nie tylko nieosiągalna domena informatyków, ale narzędzie, które pozwala rozwijać kreatywne myślenie i doskonalić umiejętności analityczne. Dzięki temu młodym ludziom łatwiej jest nadążać za postępem techniki i korzystać z jej owoców w konstruktywny sposób. Rozwiązywanie problemów komputerowych i możliwość dzielenia się swoimi pomysłami z całym światem to dla najmłodszych już pestka!

2. Programowanie to trzeci język.

Najlepsze efekty uczenia się języków obcych, w tym także języka programowania, przynosi nauka u podstaw, od wczesnych etapów edukacji. Dlatego tak ważne jest, aby zagościła ona w naszych szkołach podstawowych i była obowiązkowym elementem lekcji dla dzieci.

3. Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.

Bill Gates mówi, że „Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką”. Te, oraz umiejętności informacyjno-komunikacyjne, tworzenie
i realizowanie własnych projektów, a także rozwój intelektualny, wzmacniają poczucie wartości u dzieci, co przekłada się następnie na większą szansę zdobycia dobrej pracy
w przyszłości i spełnienie marzeń.

4. Dzieci trzeba oswajać z technologią.
Dając młodszym możliwość obcowania z nowoczesną technologią, wpływamy na ich rozwój i uczymy wykonywać, nieznane nam jeszcze dziś zawody, a tym samym…

5. Potrzebujemy więcej programistów!

4 na 10 pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów, w tym samym czasie ogromna liczba humanistów nie może znaleźć pracy.
W 2013 r. spośród 10 najbardziej pożądanych zawodów, aż cztery wymagały umiejętności programowania*. Jesteście pewni, że to tylko statystyki?

– Patrząc w przyszłość i dostrzegając tak wielki potencjał w dzieciach, które łapią w mig wszelkie technologiczne nowinki, postanowiliśmy wesprzeć projekt Mistrzowie Kodowania
i wypromować go w Trójmieście. Program do nauki kodowania Scratch polecam wszystkim nauczycielom, pedagogom i rodzicom, abyśmy mogli wspólnie zadbać o rozwój naszych dzieci i umożliwić im dobry start w edukacji – mówi Joanna Grandzicka, COO Inkubatora STARTER.

W ostatni weekend maja Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER odwiedziło 15 edukatorów z lokalnych szkół
i instytucji, którzy przeszli trzydniowy kurs jak kodować w języku Scratch i jak kodowania nauczyć innych.

Mistrzowie Kodowania (15)

Mistrzowie Kodowania (12)

Mistrzowie Kodowania (9)

Osoby zaangażowane w projekt oraz prowadzący szkolenia to między innymi członkowie nieformalnej grupy Superbelfrzy – niezwykle aktywna grupa nauczycieli wprowadzająca innowacje i pozytywne zmiany
w swojej pracy.

Podczas kursu jedna z uczestniczek podzieliła się spostrzeżeniami, że gdy p pierwszym dniu warsztatów podsunęła synowi Scratcha, ten
w jeden wieczór opanował 3 poziomy trudności. Program wciąga i pozwala się rozwijać bardzo szybko.

– Dzieciaki angażują się w program
i intuicyjnie poznają jego możliwości.
Z doświadczenia wiem, że w wielu szkołach to dzieci uczą się od siebie nawzajem, dlatego tak ważne jest, abyśmy mogli przekazać im rzetelnie
i jasno zdobytą wiedzę – mówi nauczycielka jednej z gdańskich szkół podstawowych.

No i mamy pierwsze efekty! Trójka „absolwentów” Mistrzów Kodowania wystąpiła 29 maja na tegorocznym TEDx Warsaw Presidential Palace.

 

 

 

A co o programowaniu w języku Scratch mówią same dzieciaki?

 

Mistrzowie Kodowania to projekt promujący i wdrażający naukę kodowania już od najmłodszych lat. Obecnie program obejmuje dzieciaki z klas: IV, V i VI szkół podstawowych. Do tej pory w projekcie wzięło udział 100 szkół z całej Polski. Od września 2013 ponad 300 nauczycieli i edukatorów w całym kraju zostało przeszkolonych z nauki programowania w języku Scratch, a blisko 5000 uczniów miało szansę wziąć udział
w zajęciach w ramach Mistrzów Kodowania. Lekcje prowadzi już 120 szkół podstawowych, troje rodziców w ramach edukacji domowej oraz szkoła przyszpitalna Centrum Zdrowia Dziecka.

Zobacz jak wyglądała pierwsza edycja programu w Polsce:

 

Projekt wspiera Samsung.

*Źródło: http://surfscore.com/. Raport „Czas na upgrade”, Centrum Cyfrowe Digital Agenda Scoreboard, Komisja Europejska 2013.

Kategoria: Sami o sobie